برای ناراحتی اسرائیل نمی‌توانیم تا ابد با ایران قهر باشیم

رئیس‌جمهوری آمریکا از تعطیلات تابستانی بازگشت و دوباره مشغول متقاعدکردن مخالفان توافق هسته‌ای شد؛ همان‌ها که خودش «دیوانه» خطابشان کرده‌ است.

روز جمعه، او طبق قرار پیشین در یک کنفرانس ویدئویی به دعوت دو سازمان یهودی- آمریکایی با جامعه یهودیان این کشور سخن گفت و بار دیگر از توافق هسته‌ای با ایران، دفاع کرد. او در جریان این کنفرانس ویدئویی بر روابط نزدیک آمریکا و اسرائیل تأکید کرد اما گفت: «اگر ما این توافق را رد کنیم، ابتکارعمل را به ایران می‌دهیم. آنها می‌توانند آمریکا و اسرائیل را به‌عنوان برهم‌زنندگان توافق معرفی کرده و منزوی کنند».

به گزارش رویترز، اوباما گفت: «ارتباط آمریکا با اسرائیل چیزی بیش از مسائل سیاسی است. رابطه آمریکا و اسرائیل چیزی شبیه به رابطه خانوادگی است». این سخنرانی در حالی برنامه‌ریزی شده که تاکنون اسرائیل اصلی‌ترین مخالف توافق هسته‌ای ایران و ١+٥ است، ازهمین‌رو اوباما تلاش می‌کند جامعه یهودیان آمریکا را با خود همراه کند. کنگره آمریکا قرار است تا ۲۶ شهریور این توافق را مورد بررسی قرار دهد. اما جمهوری‌خواهان که اکثریت کنگره را در اختیار دارند، مخالف این توافق هستند. باراک اوباما با اشاره به این مخالفت‌ها گفت: «این‌طور نیست که مخالفان خواهان جنگ باشند. اما بررسی هوشیارانه گزینه‌های پیش‌روی ما نشان می‌دهد در صورت رد این توافق، ما به‌سوی آن (جنگ) سوق داده می‌شویم». 

او در مورد توافق هسته‌ای به وعده‌های خود در دوران تبلیغات ریاست‌جمهوری اشاره کرد و گفت: «من به تمام وعده‌های خود و در رأس آنها جلوگیری از دستیابی ایران به سلاح هسته‌ای عمل کردم…تمام دنیا به‌استثنای اسرائیل از توافق هسته‌ای حمایت می‌کنند. برای اینکه اسرائیل ناراحت نشود، تا ابد نمی‌توانیم با ایران قهر باشیم. اینکه ایران هیچ زیرساخت هسته‌ای‌ نداشته باشد قابل دستیابی نیست. من می‌دانم بهترین حالت این است که ایران هیچ زیرساخت هسته‌ای نداشته باشد و این تنها تضمینی است که ایران هیچ‌وقت سلاح هسته‌ای نداشته باشد مگر اینکه از کره‌شمالی بخرد. متأسفانه این واقعیتی است که قابل دستیابی نیست». بااین‌حال، رئیس‌جمهوری آمریکا تصریح کرد که «توافق هسته‌ای با ایران می‌تواند برای حداقل ۱۵سال تمام مسیرهای دسترسی ایران به بمب هسته‌ای را ببندد».به‌گفته وی، توافق هسته‌ای با ایران بی‌سابقه‌ترین بازرسی‌ها و راستی‌آزمایی را در تاریخ «پیمان منع توسعه سلاح هسته‌ای» درخصوص برنامه اتمی ایران به اجرا می‌گذارد.

وی گفت: «این توافق برمبنای اعتماد بنا نهاده نشده است بلکه برمبنای راستی‌آزمایی است. هر زمان که ایران توافق را نقض کند، تمام تحریم‌های چندجانبه و بین‌المللی علیه آن به اجرا گذاشته خواهد شد».به گزارش ایسنا به نقل از گاردین، وی ابراز امیدواری کرد که پس از اجرای توافق هسته‌ای، اختلاف میان این دو متحد قدیمی یعنی آمریکا و رژیم صهیونیستی به‌سرعت حل خواهد شد. رئیس‌جمهور آمریکا ادامه داد: «من از مخالفان و منتقدان می‌خواهم تا بر احساسات خود که موجب آسیب به این بحث شده است غلبه و توافق هسته‌ای را بر اساس واقعیات آن ارزیابی کنند». وی تأکید کرد که همه باید در زمان بحث درباره توافق هسته‌ای این نکته را در ذهن خود داشته باشند که ما همگی حامی اسرائیل هستیم و باید اطمینان یابیم که به این طرز تفکر خدشه وارد نمی‌کنیم. اوباما در ادامه به‌طور تلویحی مخالفان توافق هسته‌ای را جنگ‌طلب خواند و گفت که اگر کنگره آمریکا ماه آینده به توافق رأی منفی بدهد، گزینه نظامی علیه تهران محتمل خواهد بود. در این صورت ما واقعا گزینه‌های متعددی نخواهیم داشت. ما به‌نوعی کورکورانه پرواز خواهیم کرد. نتیجه‌گیری منطقی این است که هر رئیس‌جمهوری، من یا رئیس‌جمهور بعدی، برای اینکه از عدم دستیابی ایران به سلاح هسته‌ای اطمینان یابد، اقدام نظامی را مطرح خواهد کرد چون گزینه‌های زیادی برای ما باقی نمانده است.  اوباما در مورد مسائل تسلیحاتی نیز گفت: «متحدان آمریکا در خلیج‌فارس هشت‌برابر بیش از ایران هزینه تسلیحاتی و نظامی دارند. بودجه دفاعی ایران ١٥ میلیارد دلار و بودجه دفاعی آمریکا ٦٠٠ میلیارد دلار است. ایران یک قدرت منطقه‌ای است، نه یک ابرقدرت».

او با اشاره به تأثیر تحریم‌ها بر اقتصاد ایران گفته: «پولی که ایران به دست خواهد آورد به سمت اقتصاد آنها خواهد رفت». به نوشته گاردین، باراک اوباما در بخش دیگری از این گفت‌وگو با بیان اینکه با رد توافق هسته‌ای گزینه دیگری غیر از اقدام نظامی پیش‌روی ما نخواهد بود تأکید کرد که اعمال تحریم‌های بیشتر علیه ایران تأثیرگذار نیست. وی در پاسخ به برخی ادعاها علیه توافق هسته‌ای مبنی‌بر احتمال نقض توافق از سوی ایران، گفت: «به‌هرحال بدون توافق هسته‌ای هم این نگرانی وجود داشت. اما سازوکار تعیین‌شده در آن به‌گونه‌ای است که با وجود نظارت بر برنامه هسته‌ای ایران و اطلاع بیشتر از ماهیت ‌آن، امکان کشف و برخورد با نقض احتمالی مفاد توافق هسته‌ای توسط ایران بیشتر خواهد شد».اوباما یادآور شد: «توافق هسته‌ای نگرانی‌های جامعه بین‌الملل درباره برنامه هسته‌ای ایران را برطرف می‌کند و با توجه به گسترش نیروهای داعش در منطقه و بحران سوریه، این توافق موجب می‌شود رسیدگی به این موضوعات راحت‌تر باشد».

منبع: روزنامه شرق